Casemanager dementie van Carinova
Een casemanager is betrokken bij u vanaf het moment dat er een niet pluis gevoel is (bijvoorbeeld bij ernstig geheugenverlies) of vanaf de diagnose dementie tot aan opname in een zorgsetting of het overlijden. Een casemanager wordt vaak gezien als steun en toeverlaat, en is voor mantelzorgers een luisterend oor en aanspreekpunt. Een casemanager informeert, begeleidt, denkt mee, adviseert en regelt eventuele zorg.
Zo helpt de casemanager om te gaan met de ziekte en met de gevolgen ervan in het dagelijks leven. De geboden ondersteuning wordt afgestemd op uw hulpvraag. De casemanager komt op afspraak bij u langs, en is daarnaast op aanvraag (telefonisch) beschikbaar. Geboden begeleiding door een casemanager wordt vergoed vanuit de basisverzekering van de zorgverzekering, of valt binnen de WLZ indicatie waaraan een eigen bijdrage is verbonden.
Heeft u recht op een casemanager?
Iedereen met een diagnose dementie, of een vorm van dementie, heeft recht op een casemanager. Ook bij een vermoeden van dementie kan er een beroep worden gedaan op een casemanager. Het aanvragen van een casemanager loopt vaak via de huisarts of wijkverpleegkundige. Op de website van Dementie Netwerk Nederland kunt u contactgegevens vinden van het dementienetwerk bij u in de regio.